Δευτέρα 14 Ιουνίου 2010

Αντιγραφή 3: Ο Mozart στην Άγκυρα

Τον Fazil Say - για τις εκτελέσεις του, τις συνθέσεις του, ακόμη και για τις ιδέες του - ή θα τον αγαπήσεις ή θα τον μισήσεις, αποκλείεται να τον αγνοήσεις κι αυτό είναι υπέροχο, όχι μόνον για ένα καλλιτέχνη, αλλά για κάθε άνθρωπο που το πετυχαίνει (κατ' εμέ Varese, Gould, Goedel, Wittgenstein και Woody Allen ανήκουν στην κατηγορία των πολωμένων προσωπικοτήτων). Η Τζαζ Φαντασία του πάνω στον Mozart (Jazz Fantasy after Mozart, op.5a, 1993) μπορεί να θεωρηθεί ως αντιδάνειο: ο Mozart επηρεάζεται από το τούρκικο ύφος της εποχής του (μουσική με βάση συγκεκριμένα ρυθμικά πρότυπα και ενορχήστρωση που περιλαμβάνει πίκολο, τρίγωνο, κύμβαλα και γκραν κάσα, Mozart και Beethoven συνέθεσαν τούρκικα εμβατήρια για σόλο πιάνο), κι ένας τούρκος συνθέτης-πιανίστας παίρνει το τούρκικου ύφους έργο που έγραψε ένας αυστριακός και το ανασυνθέτει με χρήση στοιχείων της αμερικάνικης jazz!
*
Μου άρεσε τόσο πολύ αυτή η ανασύνθεση που την είχα “βγάλει” στο πιάνο, μετά βρήκα μια παρτιτούρα public domain στο διαδίκτυο, έκανα τις απαραίτητες διορθώσεις και την αντέγραψα στο Sibelius. Μπορείτε να την κατεβάσετε από εδώ.
*
Να και το video από το YouTube με τον Say να παίζει την Φαντασία του:

Τα official videos του Say μπορείτε να δείτε εδώ.

2 σχόλια:

george hatzimichelakis είπε...

Ο Volodos πρώτιστα μου αφήνει την εντύπωση ενός σπουδαίου συνθέτη. Η τόσο αρμονικά πετυχημένη διαφορά φάσης που δημιουργεί είναι απίστευτη. Και πολύ δύσκολο να επαληθευτεί η αξία της - η φορμαλιστική αξία της εν παρουσία, όχι ως ιδέα - αν το έργο δεν παιχτεί από έναν τόσο υψηλού επιπέδου ερμηνευτή.

Dimitri Sykias είπε...

Κάθε έργο απαιτεί υψηλού επιπέδου ερμηνευτές. Το ότι μπορούμε να απολαύσουμε μια σονάτα Μπετόβεν ακόμη και από έναν μέτριο μαθητή πιάνου οφείλεται στα αποθέματα της μνήμης μας τα οποία συμπληρώνουν και εξωραίζουν τις όποιες ερμηνευτικές αστοχίες του εν λόγω μαθητή.

Δεν έβαλα τα δυο videos για σύγκριση, νομίζω ότι οι δυο μεταγραφές θέτουν διαφορετικούς στόχους, τους οποίους και εκπληρώνουν άριστα.

Πάντως, και μια και τό 'φερε η κουβέντα, θα διαφωνήσω, ως ακροατής μια και ειδικός δεν είμαι, με αυτούς που πιστεύουν ότι ο Volodos είναι ο διάδοχος του Horowitz.